Meer effect van meditatie en/of visualisatie

Mediteren en/of visualiseren, misschien doe je dit al wel of doe je dat soms. Of wellicht dat je op een andere wijze, namelijk op jouw manier, iets doet om op een andere manier naar dingen te kijken. Misschien zeg jij wel tegen jezelf dat het wel goed komt.

Mediteren wordt meestal gezien als vrij zijn van gedachten. Nou, dat is wel een dingetje … tenminste bij mij dan. Voor mij is mediteren met aandacht bij mezelf zijn en mezelf scannen en na gaan wat de status op dat moment is. Zoveel mogelijk zonder overal een oordeel aan te hangen dus simpelweg observeren. Ja, dat klinkt eenvoudiger dan het is zo af en toe. De ene dag is dat anders dan een andere dag. Voor mij de kunst om daar dan in te berusten en dit te accepteren. Ik zeg dan tegen mezelf: ‘het is zoals het is en dat is oké.’

Visualiseren, de naam zegt het al, iets visueel maken. Visualiseren wordt onder andere gebruikt bij hypnotherapie in ziekenhuizen. Een prachtig voorbeeld vind ik het toepassen hiervan bij kinderen die prikangst hebben. Video’s hierover zijn op Youtube te vinden.

Meditatie of visualisatie
Wat is het verschil? Is er wel verschil vraag ik me af. Beide vormen lopen mijns inziens in elkaar over en hebben raakvlakken. Voor mij is het eigenlijk niet belangrijk of er verschil is. In de yogalessen die ik geef heb ik het de ene keer over meditatie en de andere keer over visualisatie.

Gedachten … ‘spoken’ in het hoofd

Iedereen heeft gedachten en het bijzondere vind ik dat onze gedachten ons gedrag lijken te sturen. Gedachten laten ons op een bepaalde manier reageren. Gedachten maken ons bewust van wie we zijn en op welke wijze we wel of niet ergens bij (willen) horen. Welke keuze(s) je op de korte of langere termijn maakt heeft voor een groot deel te maken met de gedachten die we hebben.

En we weten allemaal dat gedachten onze stemming bepalen. Iedereen heeft wel eens een mindere dag en als er dan ook nog eens allerlei dingen tegenzitten … ik denk dat je de rest wel kunt raden?
Afijn, zo kan ik nog wel meer schrijven over gedachten en de invloed daarvan op ons. Dit artikel gaat echter over meditatie en/of visualisatie dus terug naar dat onderwerp.

Sinds ik mediteer of visualiseer ervaar ik meer rust in mezelf. Het is zeker niet zo dat ik geen gedachten meer heb, ha dat zou wel heel tof zijn en lekker rustig. Nee, het is meer dat ik de gedachten ben gaan zien als wolken die boven me drijven terwijl ik in het gras lig. Gedachten komen en gaan, ik hoef er niets mee …

Jezelf toespreken

In boeken, op internet en youtube zijn talloze voorbeelden van meditaties en/of visualisaties te vinden. Korte en lange meditaties, staand, liggend of juist zittend. Voor iedereen wel een passende of bruikbare vorm. Wel of geen stem die jou begeleid waarbij ook de klank, toon en wijze van uitspraak bepalend kan zijn of iets bij jou past. Het is een kwestie van onderzoeken en uitproberen wat voor jou goed is.

Stel nu dat je een tekst tegenkomt waarvan je zegt die past helemaal en wat zou het fijn zijn als ik dat in een meditatie of visualisatie zou hebben. Eenvoudige oplossing: spreek zelf de gewenste tekst in.

Ga na hoe het zou zijn als je die tekst tegen jezelf zegt. Jij weet hoe je het liefst aangesproken wilt worden, is dat zacht en rustig of juist wat sneller. Probeer dit uit en als je de juiste toon hebt gevonden gebruik die toonzetting dan voor het inspreken van de tekst.

In een meditatie jezelf toespreken is een krachtig hulpmiddel om dingen in gang te zetten. Zo zou je bijvoorbeeld iets tegen jezelf kunnen zeggen in de trant van: ‘Hoe zou het zijn als je volledig kunt vertrouwen op je lijf. Dat je rug en schouders soepel zijn en je vrij uit kunt bewegen?‘ Dit is natuurlijk maar een heel korte zin als voorbeeld. Aan jou hier je eigen draai aan te geven.

Zorg er wel voor dat de tekst die je inspreekt positief zijn. Voorkom teksten als: ‘Ik wil geen pijn meer in mijn schouder‘ omdat je de woorden pijn en schouder door je hersens anders geïnterpreteerd kunnen worden. Gebruik liever een tekst als: ‘Ik kan weer alle bewegingen maken met mijn schouders en voel weer ruimte.’

Ik hoop dat ik je hiermee geïnspireerd heb en wens je succes met jezelf toespreken. Delen van je ervaring is altijd fijn, wie weet inspireer jij met jouw ervaring weer iemand anders.

Meer weten over effecten van visualisaties op (pijn)klachten en wat dat voor jou kan betekenen? Neem dan contact met mij op of maak een afspraak voor een vrijblijvende gratis online kennismakingssessie.

Hartelijke groet,
Astrid